Koivulahden kirkkotie: Vassorin kirkkoväylä

Revontulia Vassorin Kyrkfaretin eli kirkkoväylän yllä. Taivaanrannassa näkyvät Tiondholmen-, Likören- ja Sandören-saaret. Valokuva: Mikael Herrgård.
Revontulia Vassorin Kyrkfaretin eli kirkkoväylän yllä. Taivaanrannassa näkyvät Tiondholmen-, Likören- ja Sandören-saaret. Valokuva: Mikael Herrgård.

Katolinen kirkko saapui alueellemme keskiajalla. Turun hiippakunta perustettiin jo vuonna 1276. Kirkkoja alettiin rakentaa kaikissa kolmessa pohjalaisessa suurpitäjässä eli Närpiössä, Mustasaaressa ja Pedersöressä. Alue oli kuitenkin harvaan asuttua ja etäisyydet olivat pitkiä. Ihmisillä saattoi siis olla varsin pitkä matka kirkkoon. Ajan mittaan syntyi kirkkopolkuja, joita ihmiset käyttivät kirkkoon matkatessaan ja kotiin palatessaan. Useimmat polut ovat aikaa sitten kasvaneet umpeen ja maisemat ovat muuttuneet. Joissakin paikoissa polkujen käyttö kuitenkin jatkui vielä pitkään keskiajan jälkeen, ja tieto vanhoista poluista ja reiteistä on säilynyt läpi vuosisatojen.

Koivulahden kirkkopolku on varsin hyvin kartoitettu ja dokumentoitu. Kiitos siitä kuuluu kotiseutuaktivistien ryhmälle, joka valokuvaaja ja paikallishistorioitsija Mikael Herrgårdin johdolla on koonnut suullisista kertomuksista, paikannimistä, arkeologisista löydöistä ja säilyneistä tieosuuksista muodostuvan historiallisen palapelin ja onnistunut näin dokumentoimaan Koivulahden kylän ja Mustasaaren Kappelinmäen välillä kulkeneen vanhan kirkkopolun, sekä sanoin että kuvin.

Koivulahti oli keskiajalla leimallisesti saaristolaisaluetta, ja huomattava osa kirkkomatkasta taitettiinkin veneellä. Kirkkomatkalaiset käyttivät todennäköisesti omia verkkoveneitään ja – soita ja rämeitä ylittäessään – litteäpohjaisia ruuhia.

Tutustumme tarkemmin neljään paikkaan Koivulahden kirkkotien varrella: Vassorin kirkkoväylään, Hamnmossenin suoalueeseen ja Vilanbackenin mäkeen sekä polun päätepisteeseen, Mustasaaren Kappelinmäkeen.

 

Kirkkoväylä:

Vassor oli keskiajalla saari, ja kirkkomatka Mustasaaren Kappelinmäelle alkoi sen takia veneellä. Upeassa revontulikuvassa näkyvät saaret – Tiondholmen ja Likören – olivat jo keskiajalla nousseet merestä ja kuuluivat maisemakuvaan. Saarten nimet – vapaasti suomennettuna Kymmenyksensaari ja Ruumisluoto – kertovat kirkollisesta verotuksesta ja vainajien hautaamisesta. Likören-saari on hiekkapohjainen, joten vainajien hautaaminen saarelle on ollut helppoa.


EJFLU
Aktion Österbotten - Leader
Karl Hedman Stiftelsen
Svenska Folkskolans Vänner
Svenska Kulturfonden